I början av 2000-talet skrev Kåre Bluitgen en barnbok om profeten Muhammed som ingen ville illustrera. Det blev startskottet för det som i Danmark kallas Muhammedkrisen. Vad kan vi lära av vårt grannland?
Brinnande danska ambassader i Mellanöstern, Dannebrogen nedtrampad av arga, långskäggiga män, bojkott av danska varor. Alla vuxna danskar minns Muhammedkrisen 2006 – med efterverkningar i många år – som följde på teckningarna av islams profet i tidningen Jyllands-Posten. Teckningarna gjordes för att tidningen ville undersöka hur stor självcensuren var efter att jag hade haft svårt att hitta en illustratör till min barnbok om profeten Muhammed.
Då röken hade lagt sig och historien kunde undersökas visade sig det hela till stor del vara ett försök från despotiska ledare att framställa sig som islams sanna försvarare – när de nu inte kunde förse sin växande befolkning med arbete, utbildning, sjukvård etc.
Nu brinner det igen i sinnena och på gatorna och en del danskar kommer kanske att le lite åt det, eftersom de på sin tid inte erfor mycket solidaritet från svenskarna, som var upptagna med att göra sig viktiga i egenskap av världsledande humanister och att självsäkert öppna dörren för ett stort antal människor som inte var uppvuxna med demokratiska rättigheter.
Det är i denna tidiga period som motståndare till demokratin, särskilt till den mest grundläggande av alla demokratiska rättigheter, yttrandefriheten, kan sticka in kniven. Här måste man stå stadigt och tålmodigt förklara varför varken kungahuset, statsministern eller högt uppsatta poliser kan ingripa. Det kan vara den första ögonöppnaren för människor i diktaturer att det finns en helt annan grund att bygga ett samhälle på.
Men fanatiker kan överväldigas, så att deras hot inte längre kan riktas mot ett specifikt mål och därmed förlorar i kraft. Rasmus Paludan brände en koran i mitt kvarter (jag bor i det område som har flest muslimska invandrare i Danmark), och första gången var det ett stort bråk. Sedan dess har han gjort det flera gånger och ingen lägger märke till det.
Den långsiktiga lärdomen av den danska krisen är att där allt i början ser ut som ett kollektivt hat och förorättade känslor, som helt förstör vår självuppfattning, så möter jag här ett dussin år senare fler och fler demokratiska oppositionella från Mellanöstern som berättar att de satte allt sitt hopp till att Danmark inte skulle ge efter. Vi kunde ha gjort det och haft lite roligare och sålt lite mer ost, men för oppositionen i deras länder var det som en egen seger. De behöll hoppet när de såg att demokratier också har omistliga principer.
Mitt råd är: strunta i detta. Att vara kränkt är inget argument i en demokratisk debatt, det är en känsla. Att försöka få andra att respektera historiska eller fiktiva personer är en del av yttrandefriheten, men våld är aldrig det. Jag har själv levt under polisskydd i många år nu, men det är ett litet pris att betala i förhållande till att jag kan tala och skriva som jag vill.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.