I SVT:s senaste partiledardebatt fick politikerna räcka upp handen om de tyckte att det ”är bra att Sverige är ett mångkulturellt land”. Alla utom Jimmie Åkesson sträckte upp armen. Men när programledarna sedan bad de olika partiledarna att utveckla sin ståndpunkt framgick det rätt tydligt att de deras förståelse för begreppets innebörd var begränsad.
S-ledaren Magdalena Andersson talade om ett ”öppet och fritt samhälle” där ”inte alla ska stöpas i samma form”. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostgar menade att ”vi inte ska dömas utifrån hudfärg”. Centerns Muharrem Demirok förklarade att mångkultur för honom var att han som ”son till en arbetskraftsinvandrare” kunde representera Centerpartiet i debatten och se sig själv som ”en del av Sverige”. Statsminister Ulf Kristersson (M) sade att det handlade om att ”välkomna människor med olika språk och religioner” men samtidigt ställa krav på integration.
Det här är inte bara en begreppsexercis utan grundläggande för att förstå bristerna i svensk migrations- och integrationspolitik. Begreppet mångkultur förutsätter att man kan tala om kulturer i bredare antropologisk bemärkelse, något vi är extremt ovana vid i Sverige eftersom vi gärna ser vår moderna kultur som uttryck för rationella beslut och formell lagstiftning.
Kultur i denna breda bemärkelse handlar om kollektiva identiteter och livsmönster där mer eller mindre bestämda uppfattningar om religion och familj står i centrum. Det är exempelvis ingen slump att islamsk lag (Sharia) är inriktad på familjerätten. Det är heller inget unikt för muslimsk kultur utan något som utmärker alla traditionella (i praktiken patriarkala) kulturer även om föreskrifterna kan variera.
Med den moderna statens framväxt blev denna mångkulturalism svår att upprätthålla. Staten ville nu forma sina medborgare till kuggar i det framväxande industrisamhället, kort sagt till individer inom ramen för nationalstaten. Religionen och familjen blev en privatsak. Med allmän skolgång och arbetsdelning disciplinerades den moderna individen fram. Sverige är troligen i det land i världen som gått längst i denna riktning, förstärkt av en omfattande välfärdsstat och stark tro på planering. Många svenskar har ingen som helst erfarenhet av hur det är att leva i ett traditionellt, kollektivistiskt samhälle.
Välfärdsstaten har aktivt tagit över mycket av det som tidigare sköttes av patriarkala familjestrukturer, där kontrollen av kvinnor och barn (reproduktionen av sociala maktrelationer) är helt central. Den starka statens utgångspunkt har på gott och ont varit att befria individen från familj, släkt, grannskap och andra beroenden. Via ett högt skattetryck, socialförsäkringar och höga levnadskostnader knyts individen till både staten och arbetsmarknaden (kapitalet).
Kultur, liksom religion, blir i det moderna liberala samhället en privatsak. Om man så vill en fråga om ytliga manifestationer, såsom vilka helgdagar man firar, vad man äter för mat eller i värsta fall hudfärg. Kulturen förvandlas till en mer eller mindre valbar individuell identitet, något som även lätt låter sig kommersialiseras till matkampanjer på Ica eller hudfärgsrepresentation i reklam-tv.
I en djupare existentiell eller social bemärkelse har det väldigt lite med traditionell kollektivistisk kultur att göra. Men det har desto mer med en amerikaniserad samtidsmodernitet att göra. Att framhäva sitt ursprung eller sin hudfärg blir i ett modernt samhälle snarast en ersättning för en förlorad traditionell kollektiv kultur. Många människor står nämligen inte ut med att bara se sig som en ”individ” i mängden, speciellt om man inte tillhör ”de framgångsrika” i den kapitalistiska ekonomin eller har hög status av andra skäl.
I Storbritannien och Tyskland har man inte hyst samma illusioner om att kunna bli USA. Man har i stället delvis accepterat verklig mångkultur, även om acceptansen minskat det senaste decenniet. Britterna har låtit Sharia-domstolar verka öppet i landet. Tyskland är på många sätt mycket mer kulturellt segregerat än Sverige där miljontals turkar lever i egna enklaver sedan generationer.
Det handlar delvis om att tyskar och britter är mer medvetna om sin kulturella särart och därför även om andras särart. Men denna tolerans visade sig snabbt stå i strid med andra liberala värden. Både Storbritanniens tidigare premiärminister Tony Blair och Tysklands tidigare förbundskansler Angela Merkel tog officiellt avstånd från mångkulturalismen för över tio år sedan. Ett skäl var förstås att mångkultur i egentlig bemärkelse nästan alltid i praktiken innebär en acceptans för mer eller mindre starka inslag av hederstänkande med kontroll av kvinnor och barn, parallellsamhällen, utanförskap och konflikter med majoritetssamhället.
Sanningen är snarare att svenska makthavare inte förstått konsekvenserna av sin politik. Man har i sin kombination av kulturblindhet och starka tro på de moderna institutionerna utgått från att integrationen löser sig av sig själv bara de vuxna kommer i arbete och barnen i svensk skola.
Därför valde också många att blunda för jobbiga frågor som hedersförtryck, kulturkonflikter eller kopplingen mellan immigration, social desorganisation och brottslighet trots att dessa fenomen är internationellt och historiskt välkända.
Att tolerera något är inte detsamma som att gilla det. Toleransen står dock inte särskilt högt i kurs i Sverige. För som bland annat statsvetaren Andreas Johansson Heinö konstaterat är ”likhetsnormen” helt förhärskande. Det är ett arv från det homogena Sverige som delas från höger till vänster och gärna göms bakom idéer om framsteg, förnuft eller bara som ”rena självklarheter”. Vi gillar inte olika, även om vi gillar att säga det i kör.
Alla partiledare utom Jimmie Åkesson (SD) säger sig gilla mång- kultur. I själva verket försvarar de ett svenskt system som på många sätt är oförenligt med verklig mångkultur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.